söndag 16 augusti 2015

Longering

Som sagt, det där med att hålla planeringen är inte min bästa sida. Idag blev det att jag longerade Elsa. Alltid när jag longerar börjar jag och avslutar passet med att promenera för hand. Tycker det känns meningslöst att longera i skritt (självklart blir det något varv då och då men den mesta tiden är det trav och galopp som gäller).

Idag var hon väldigt tittig, vilket hon absolut inte brukar vara. När jag tog ut henne på volten (i det läskiga hörnet då det stod hinder framme i paddocken) ar hon väldigt spänd. Traven gick tillslut väldigt bra men sedan när jag galopperade henne krånglade hon väldigt. Detta har hon aldrig gjort innan så vet inte vad det var med henne idag. Hon sprang bort från mig, stannade och nästan bockade iväg. Andra varvet var det ingenting, hon travade på väldigt avslappnat.. Blev självklart jätte osäker på om hon hade ont men såg ingen hälta och kände ordentligt igenom benen efter, ingenting. Så tror att hon inte var på hugget idag helt enkelt. Väldigt varmt och blåsigt så hon ville nog hellre stå i hagen med sin pojkvän.

Trots att hon krånglade lite var vi i paddocken i 30 min. Brukar inte longera längre än max 20 min då det sliter så på dem (dessa 30 min är självklart med fram och avskrittning för hand).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar