onsdag 21 oktober 2015

Elsas foder

Elsa är, som ni vet, väldigt rund om magen. Jag försöker banta ner henne så gått det går och jag börjar inbilla mig nu att jag börjar se lite skillnad på magen.

Just nu får hon 3 kg hö på morgonen i hagen sedan får hon 2 kg hö på kvällen när dem kommer in. Hon får en halv liter betfor (det nyttigare alternativet på granngården med mindre socker och mer fiber i) samt mineraler på kvällen. Det är det hon får just nu. 5 kg hö om dagen är inte alls mycket så det känns som magen borde börja minska snart.

Från och med den första november kommer en rundbal placeras i hagen vilket betyder att de kommer ha fri tillgång när dem går ute. Inte det optimala till min lilla köttbulle men tyvärr får man anpassa sig lite. Så från och med när dem får fritillgång vet jag inte än hur jag kommer fodra henne på kvällarna. Känns varken snällt för henne och bra att hon inte får något hö på kvällen så jag funderar på att ge henne ett kilo hö och sedan halm så att hon har något att göra.

Jag tycker det är så svårt med hästar som det räcker att titta på hö för att lägga på sig, misstänker dock att det är lika jobbigt med hästar som man ger massor av hö men som vägrar lägga på sig. Ja, det är svårt det där med foder!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar