söndag 18 oktober 2015

Andra ridlektionen på ny tränare

Andra lektionen jag tog på Elsa var i torsdags, för en ny tränare. Hade inte jätte höga förväntningar och visste inte jätte mycket om tränaren innan men hon var så himla bra. Efter en timme med henne har jag lärt mig mer än jag gjort på 5 år! Jag ser nu ridningen på ett helt annat sätt och så roligt var det!

Började med att rida övergångar i trav och skritt. Hon lärde mig att jobba ner henne i skritten och inte bara sakta av, som jag (och säkert så många andra) gör hela tiden. När jag jobbade ner henne i skritten sätte hon sig mer på bakbenen och dog inte ut som hon gör annars. Elsa förstod inte riktigt i början men tillslut släppte det.

Vi gick sedan över och jobbade henne i traven och hon förklarade och vägledde mig hur jag jobbar med ytterhjälperna. Jag har alltid hört uttrycket stöd på ytter och har bara haft ett stöd där, inte mer än så. Sedan har jag jobbar med innerskänkeln för att få henne böjd och väglett med innertygel. Nu fick jag hela tiden ha ett jämt stöd på yttertygeln och jobba med ytterskänkeln. Gjorde egentligen ingenting med inner mer än att vägleda henne ibland. Hon gick så bra! Och dem problemen vi har med att hon går åt motsatt håll när jag jobbar henne är för att jag inte jobbar tillräckligt med ytter. Oerhört roligt och som sagt fick jag en helt annan syn på ridningen!

Min sits jobbade vi på en hel del också och det jobbigaste som jag verkligen måste jobba med är min blick. Jag måste titta upp och inte ner då min sits blir så mycket bättre bara av att lyfta blicken. Jobbade även med mina händer att jag ska ha dem jämt, hon ska bara se ena handen hela tiden, något som jag är jätte dåligt på, Men nu har vi massor att jobbar på och efter det passet blev jag jätte osäker, vill jag verkligen byta häst?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar