söndag 4 oktober 2015

Longering i det fina höstvädret

Med nervösa steg gick jag upp mot stallet idag, skulle jag mötas av en galen häst eller en häst som lugnat ner sig? Bestämde mig ganska snabbt för att inte borsta henna alls utan ta ut henne och longera direkt. Ingen idé att stå inne i stallet och borsta henne fin så att hon blir otålig och jag irriterad. Tog på henne tränset och longerlinan och gick ut. Jag försökte hålla mig lugn och andas trots att jag helt ärligt var ganska nervös. För att inte riskera något hade jag faktiskt på mig både handskar, hjälm och säkerhetsväst, bättre att vara lite väl försiktig när man känner sig lite osäker.

Väl inne i paddocken började jag med lite ledarskapsövningar, gå, stanna och gå. Hon var med mig hela tiden och lyssnade på minsta lilla grej jag gjorde. Efter några varv tog jag ut henne på volten. Hade ändå som sagt förberett mig på massor av bus, bockningar och fullgalopp men inte då! Hon travade lugnt framåt utan någon som helst tidens till föregående dag. I galoppen gjorde hon något glädje skutt men inget mer än så. Longerade i båda varven tills hon var helt svettig och sedan begav vi hos ut på en härlig höstpromenad.

Jag håller verkligen tummarna nu att veckan som varit bara var en liten svacka för oss och att vi kommer tillbaka starkare än någonsin nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar