måndag 7 september 2015

Älgflugor

Nu är dem här, höstens värsta fiende nämligen älgflugorna.. Dessa äckliga små kryp är det värsta jag (och alla andra också) vet. Helt omöjliga att både se och få bort.

Idag när jag tog in Elsa märkte jag direkt att hon hade minst en på sig. Hon stannade vartannat steg för att försöka på bort den, tyvärr såg jag den inte så jag lyckades inte heller. Väl inne i stallet lyckades jag hitta en men misstänker att hon hade fler för herregud vad hon levde om.

Idag har det även varit sol och jätte fint väder så Elsa har passat på att rullat sig i den lerigaste delen av hagen. Så mycket torkad lera har jag nog aldrig sett på henne, herre min gud! Började alltså dagens aktivitet med att borsta i all evighet. Elsa blev mer och mer irriterad på älgflugan som jag aldrig lyckades hitta och efter ett tag började dem även skjuta på fältet precis jämte stallet. Hon blev super stressad och trodde nästan hon skulle slita sig några gånger. Försökte få henne lugn med slicksten samtidigt som jag försökte att inte bli irriterad. Har haft en väldigt jobbig dag med en fruktansvärd huvudvärk så att hålla uppe humöret då är inte jätte lätt.

Bestämde mig ganska snabbt för att inte gå en promenad idag, dels för älgflugorna och för att hon var så stressad.

När jag släppte ut henne i hagen var hon helt galen. Tro mig, hon har gått lite på tvären innan men inte som idag. Hon kändes som 3 meter hög samtidigt som hon nästan sprang runt mig för att hon var så stressad..

Detta är något som jag måste jobba mest med. Jag måste hålla mig lugn och säker så att hon ser mig som sin ledare för idag gjorde hon inte det, i alla fall inte som det kändes. Har ni några tips?

Synd att man inte ser hur smutsig hon är, men jag lovar er, det var helt sjukt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar